Tuesday, November 22, 2011

Sally Toma's email to activists on the new government to set نص ايميل سالي توما عن الترتيب لحكومة الانقاذ الوطني



يا زملا
الاجتماع امبارح كان فيه عصف ذهني مهم جدا و خرجنا الحمد لله بأتفاق ان الكل موافق على أهمية حكومة انقاذ وطني و ان البرادعي يبقى متحدث عن ده و لكن غير شريك في كل المطالب الاخرئ.. بمعنى أننا نستغل استعداده للنزول و الضغط في المطلب ده.. برضو كلنا اتفقنا في أهمية ان المطلب ده هو سقف المطالب و مش لازم يحرق في اللحظة دي و أننا لازم نبني و نحشد ليه عن طريق المطالب الاخرى و نعلي السقف عند عدم الاستجابة لحد ما نوصل انه وجب تشكيل حكومة انقاذ وطني حالا!
سامحوني بحب اكتب بالعامية :)
كان عندنا بعض الأمور اللي لازم توضح عشان نتفق و نبدأ شغل و منها طبعا توقيت تشكيل الحكومة / توزيع الحصص في ضوء وجود مجلس/ أزاى نوصل للسقف ده و الخطوات اللي قبله/ يوم 18 نوفمبر / الانتخابات/ الجدول الزمني لتسليم السلطة..
المفروض كل واحد فينا كان هايفكر في تصور لكل ده.. أنا فكرت كتير و اتكلمت مع البرادعي و وصلت لنتائج كويسة لتصوري اللي أكيد هايتبلور بتصوركم يوم الاتنين..
المقترح:
الهدف الضغط لحكومة انقاذ وطني
1- تشكل بطريقتين: من تكنوقراط أو ائتلافية ( كدة الإخوان ضمن المبادرة). ممكن طريقة ثالثة: تراعي تقسيم البرلمان( حلوة للأخوأن لكن نبيعها ليهم أنها مش تنفع عشان الوطني اللي هايبقى في المجلس)
2- امتى تشكل و ليه: بعد أول مرحلة من الانتخابات. عشان كدة قبل ما المجلس ييجي و تبقى الأغلبية أخوان. مع الوضع في الاعتبار ان الإعلان الدستوري مش مدي صلاحية للبرلمان بتشكيل حكومة يعني ممكن إقناع الإخوان. و ان كدة ده مجلس شعب بدون صلاحيات و مش محتاجين نستناه. بعد يوم الانتخابات يمكن يكون فيه فشل و مجزرة و ده سبب قوي لتشكيل الحكومة للأمن و الاقتصاد و فشل المجلس العسكري و الفوضى السياسية.
3- ازاي نبني لده:
أولا: يوم 18 نوفمبر: مطلب جدول زمني لتسليم السلطة.. يمكن اعتصام. طبعا المجلس لن يستجيب. يومها في الميدان توزيع منشورات عن فشل المجلس في الادارة و ايه اللي ممكن حكومة انقاذ تحققه.. من غير مواعيد أو إعلان عن المبادرة لسة.
ثانيا: البرادعي و الإعلاميين هايخلقوا حوار مجتمعي عن الحكومة بس برضو من غير مطلب واضح لأن لسة الانتخابات ماحصلتش و حملة إعلامية.
ثالثا: أحنا هانشتعل على توزيع منشورات الأول توعية الخ.
كدة فيه حراك و فيه موضوع الجدول الزمني شغال و فيه كلام مع الإخوان.
رابعا: الانتخابات: يوم هايبقى فاشل بكل المقاييس في الأغلب و هائزيد لزخم الحاجة لحكومة انقاذ وطني.
خامسا: النقابات و كل الفئات اللي عندها مطالب لازم تنضم للمبادرة و تشوف الحل للمشاكل في حكومة انقاذ وطني فهانشتغل جامد على ده بطرق مباشرة و غير مباشرة بدعم الاعتصامات و الاضرابات الخ..
طبعا الأقباط و 40 الشهداء للحشد ..
سادسا: أحزاب الثورة متبنية لفكرة حكومة انقاذ وطني و جزء من دعايتها الانتخابية و ستساعد في الحشد عليها و على الجدول الزمني. أعرف المصري الديمقراطي مثلا يفعل هذا.
المقترح مثلا يوم 29 أو اللي تشوفوه : موءتمر صحفي كبير جدا بكل الشخصيات الوطنية و نعلن عن الاحتياج لحكومة انقاذ وطني للأسباب التالية:
1. دم و فشل الانتخابات (لو ما حصلش مش مشكلة لأن فيه 2 و3)
2. عدم الاستجابة للجدول الزمني ( لو ماحصلش مش مشكلة غيره :) )
3. فشل العسكر في ادارة المرحلة الانتقالية و ان الإعلان الدستوري لا يسمح بتشكيل البرلمان للحكومة و كدة هو صوري و المجلس مغتصب مصر.. و لازم تصعيد لإدارة البلاد و أنقاذ الامن و الاقتصاد حتي يكون فيه رئيس منتخب يشكل الحومة ( يعني من سنة لسنتين تقريبا بللي هما ماشيين فيه كدة)
المؤتمر هايعلن أمامكم من 10 أيام ( للي أحنا نشوفه) للاستجابة أو التحرير ( 9 ديسمبر أو اللي نشوفه)
طبعا كل ده تصوري بعد بلورة كل اللي قلتوه امبارح و اللي البرادعي موافق عليه و اللي. أكيد هاتبلوروا الموضوع اكتر بس يا ريت نيجي الاجتماع بافكار محددة عشان نشتغل أيا كان القرار لأن لازم التحالف بتاغنا يتواجد على الأرض و يلعب دور حقيقي في اللي جاي..
يوم 18 لازم له تجهيز لو هانشترك و مفيش وقت.
أقدر أقول ان كل حملة البرادعي بأمكانياتها أيا كانت هاتسخر للمقترح ده بعد موافقتكم و بلورتكم ليه..
عندي مقترح منشور بلدي:) ممكن ينزل التحرير 18 بس لخلق حوار و حالة.. هابعته في إيميل للي عايز يطبع 

نقلا عن:   http://ahmednaje.net/2011/11/

No comments: